Professionele cv-opbouw voor detachering
Een cv voor aanbieders van IT-professionals ziet er vaak anders uit dan een (persoonlijk) cv voor een sollicitatiegesprek. Het cv van gedetacheerd personeel is over het algemeen langer (gemiddeld 8 pagina’s). Veel cv’s staan vol met minder of niet relevante informatie, zoals outdated opleidingen of niet-gerelateerde projectervaring. Omdat iedereen in dezelfde (Word) template werkt is de lay-out (en opmaak) vaak weinig onderscheidend of zelfs rommelig.
Het gaat natuurlijk niet alleen om kwalificaties en prestaties. Een hiring manager screent een cv binnen 20 seconden. Als de eerste indruk onvoldoende is, ben je weg! In de meeste gevallen heb je maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Jammer als jouw concullega hier beter over heeft nagedacht.
cv ‘reality check‘
Je krijg maar één kans om een goede eerste indruk te maken.
Heb het daarom niet alleen over de professional, maar vooral over hetgeen de opdrachtgever zoekt. Bouw en schrijf het cv vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Wat is het probleem dat ze willen oplossen? Gebruik de terminologie uit de opdrachtomschrijving als leidraad voor je samenvatting of voorblad. Zorg ervoor dat de rest bijzaak is! Deze overeenkomsten maken jouw professional dé geschikte specialist.
cv ‘speerpunten‘
Maak je opbouw bondig en concreet.
Voorkom lange en wollige lappen tekst die geen recruiter gaat lezen. Mochten ze dat al doen, geeft het niet de impact die je zou willen. Gebruik bondige en concrete teksten. Leg minder focus bij taken en verantwoordelijkheden, maar zoom juist in op de resultaten. Structureer deze op basis van prestaties, zoals;
- opleveringen
- resultaten
- optimalisaties
- reducties
- oplossingen
Ben specifiek bij het benoemen van resultaten. Als iets in een korte periode is gerealiseerd, noem dan het concrete tijdsbestek (bv. binnen 2 weken). Indien de performance is verbeterd, geef dan aan hoeveel procent? Maak nuttig gebruik van korte opsommingen.
cv ‘lay-out en format‘
Gebruik een template dat verrast, maar ook bij je past!
De keuze voor een passend template kan verschillen per organisatie. In de kern hou je rekening met basisprincipes, maar de ‘look & feel’ kan heel persoonlijk zijn. Vaak is het zinvol om eerst een frisse blik te werpen op je eigen website. Hier is meestal veel aandacht besteed aan ontwerp, huisstijl, uitstraling, branding, identiteit, etc. Dit is vaak een goede leidraad voor de boodschap en herkenbaarheid die je wilt terugzien in je cv format. Een cv mag er best aantrekkelijk uitzien en een stempel op je organisatie drukken!
De ideale samenstelling hangt af van het type professional(s). Stel jezelf eerst de vraag: wat vindt mijn opdrachtgever belangrijk? Bijvoorbeeld:
- samenvatting: functienaam, opleidingsniveau, aantal jaren ervaring
- profielschets: een samenvatting en/of motivatie
- prestaties: concrete resultaten en opleveringen
- top-skills: vaardigheden, kennis en methodiek
- soft-skills: competities en persoonlijkheid
Hopelijk dragen bovenstaande tips bij aan een verfrissende manier om naar je cv-template te reviewen. Misschien heb je al een helder beeld over jouw ideale cv, of wellicht kun je wat inspiratie gebruiken. In beide gevallen denken wij wij graag (geheel vrijblijvend) mee.